torstai 15. tammikuuta 2015


1. Johdantoluento 13.1

Oppimisympäristö-käsitteeseen törmää nykypäivänä lähes päivittäin erilaisissa yhteyksissä.
Oppimisympäristö on tyypillisesti kuvailtu fyysisistä, psyykkisistä sekä sosiaalisista tekijöistä koostuvaksi ympäristöksi, jossa opiskelu ja oppiminen tapahtuu. Teknologian käytön massiivisen lisääntymisen myötä on keskusteluun oppimisympäristöistä liittynyt tiiviinä osana myös erilaiset teknologiaa hyödyntävät oppimis- ja opetusmuodot. Onko koko oppimisympäristö- käsitteestä tullutkin eräänlainen muotisana, jota käytetään nykyään milloin missäkin yhteyksissä ja voiko esimerkiksi internetiä pitää validina oppimisympäristönä?

Faktahan on se, että nykypäivän lapset ovat pääasiassa taitavampia tietotekniikan käyttäjiä kuin heidän opettajansa tai me, tulevat luokanopettajat. Kyllä tämä ehkä hiukan minua ainakin huolettaa. Kuinka voin pysyä mukana tässä kehityksessä ja kuinka pystyn tarjoamaan mahdollisimman hyvät oppimis- ja opetusmuodot, jos en esimerkiksi hallitse lähellekään kaikkia tarjolla olevia teknologian mahdollistamia sovellutuksia ja sähköisten oppimateriaalien tuntemukseni on heikohko. On kuitenkin lohdullista ajatella, että ehkäpä kaikkea ei tarvitsekaan vielä hallita tai osata, eiköhän sitä käytännön kautta opi. Muistettava on kuitenkin se, että oppimisympäristöjen jatkuva muuttuminen muuttaa samalla myös opettajan roolia ja tässä muutoksessa on pysyttävä mukana ja ehkäpä siinä ei auta muu, kuin pysyä ennen kaikkea avoimin ja ennakkoluulottomin mielin. Jos se ei riitä, niin luultavasti jostain koulun varastosta löytyy vielä vanha kunnon piirtoheitin ja liitutaulu, niitä me 90- luvulla alakoulumme käyneet ainakin osaamme hyvin käyttää ja ne ovat erityisen tuttuja omilta kouluajoiltamme :)

2 kommenttia:

  1. Niin, ainakin oma kokemukseni koulusta on jäänyt vähän sinne 90-luvulle tai 2000- luvun alkuun, sillä sijaisena ollessa erilaisia oppimisympäristöjä ei tule juurikaan käytettyä. Tuntuu, että opettajankoulutuksessa pitäisi olla paljon enemmän konkreettista opetusta teknologian käyttöön! Juurikin se 10 vuotta, minkä me olemme olleet poissa peruskoulusta, on tuonut mukanaan valtavan määrän uutta tenologiaa, mikä ei ole meillä, tulevilla opettajilla hallussa. Sitten me menemme vastavalmistuneina opettajiksi, emmekä edes tiedä uuden teknologian käytöstä tuon taivaallista, vaikka meillä pitäisi periaatteessa olla se tuorein tieto!

    Toinen seikka, mikä huolettaa on koulujen eriarvoisuus erilaisten uusien vempainten käytössä. Osassa kouluja on edelleen piirtoheitin ja liitutaulu, osassa oppilailla omat tabletit ja läppärit.

    VastaaPoista
  2. Itse olen myös miettinyt tuota koulujen eriarvoistumista teknologian puolella. Teknologiaa käytetään nyt jo houkuttimena esimerkiksi lukioissa, jotka kilpailevat opiskelijoista lahjoittamalla niin ipadeja kuin läppäreitäkin. Resurssit hyödyntää uusia teknologioita ja oppimateriaaleja vaihtelevat todella paljon kunnasta ja koulusta riippuen ja kuitenkin perusopetuksen tulisi olla samanarvoista ja antaa oppilaille samat valmiudet. Pitäisikö koulujen yhtenäistää sitä, missä määrin uusia oppimisympäristöjä hyödynnetään vai tulisiko valtion ja kuntien huolehtia siitä, että samat perusedellytykset löytyisivät kaikista kouluista? Mielestäni toisaalta opetuksen kannalta kaikkein mahdollisten teknologiasovellusten käyttö ei ole aina mitenkään välttämätöntä. Uusia oppimisympäristöjä tulisi hyödyntää sen vuoksi, että ne nimenomaan tehostavat oppimista, ei vain sen vuoksi, että oppilaat muutenkin käyttävät niitä vapaa-ajallaan. Lapset oppivat teknologian käytön kyllä vapaa-ajallaankin, koulusta riippumatta, joten koenkin, että uusien oppimisympäristöjen tulisi myös jollain tavalle edesauttaa oppimista.

    VastaaPoista