torstai 29. tammikuuta 2015

Erityisopettajan haastattelu: Millaisia sähköisiä ja muuttuvia oppimisympäristöjä käytän työssäni?


Haastattelin erästä muutama vuosi sitten valmistunutta nuorta erityisopettajaa tavoitteenani saada selville se, miten hän hyödyntää saatavilla olevia sähköisiä oppimateriaaleja ja miten hän on niihin tutustunut.

Opettaja kertoi käyttävänsä runsaasti tekniikkaa apuna opetuksessaan ja etenkin sen suunnittelussa. Opettaja kertoi käyttävänsä päivittäin jotain teknistä sovellusta joko oppitunneilla tai ainakin niiden suunnittelussa. Pinterestiä hän kertoi käyttävänsä omana ideapankkinaan, johon hän kerää ideoita oppitunteja varten.  Hän mainitsi myös Facebookista löytyvän paljon hyviä opettajien yhteisöitä, joissa opettajat ympäri Suomen jakavat tietoaan ja ideoitaan muille. Hän sanoi niistä olevan paljon hyötyä, sillä siellä lisäksi ideoidaan yhdessä ja välillä jotkut opetusalan henkilöt myös jakavat siellä toisilleen valmiita materiaaleja.

Sähköisistä materiaaleista opettaja kertoi käyttävänsä jonkin verran Sanoma Pron ja Otavan oppikirjojen mukana tulevia sähköisiä materiaaleja. Hän mainitsi kuitenkin niiden hyödyn olevan lähinnä opetusanimaatioiden näyttämisessä, painottaen sitä, ettei ne korvaa kuitenkaan oppikirjoja.

Opettaja kertoi lisäksi käyttävänsä jonkin verran erilaisia nettipelejä opetuksessaan ja myös viimeisellä luennolla esiteltyä Kahoot-sivustoa hän kertoi ajoittain käyttävänsä oppilaiden kanssa ja heidän pitävän siitä. Lisäksi hän kertoi tällä hetkellä tekevänsä oppilaiden kanssa animaatioita Ylen galaxi- sivustolta löytyvän ohjelman avulla.  

Koulussa, jossa haastattelemani erityisopettaja työskentelee, on ipadeja oppilaiden käytettävissä, yhteensä 72 kappaletta. Kysyessäni opettajalta, ovatko he saaneet koulutusta ipadien hyödyntämiseen opetuksessa, oli vastauksena naurahdus ja "ei". Tämä opettaja kertoi kuitenkin koulussa oletettavan, että ipadeja hyödynnetään opetuksessa, mutta eväitä niiden hyödyntämiseen ei ole annettu. Tämä opettaja on kuitenkin innokkaasti käyttänyt ipadeja ja hän kertoi ladanneensa niille runsaasti erilaisia opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia. Hän kertoi, että etenkin musiikin tunneilla ipadeja pääsee hyvin hyödyntämään, sillä hän kertoi sieltä löytyvän esimerkiksi hyviä nuottientunnistus -sovelluksia.

Kaiken kaikkiaan minulle jäi opettajaa haastatellessani sellainen käsitys, että hän käyttää todella laajasti ja monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä sekä tekniikkaa hyödyksi opetuksessaan ja sen suunnittelussa. Kyseessä on toki nuori opettaja, jolla riittää innostusta uudessa työssään, mutta mielestäni on hienoa nähdä, kuinka paljon hän kokee olevan hyötyä erilaisista opetustavoista- ja ympäristöistä. Olen tuntenut kyseisen opettajan jo usean vuoden ajan ja on lohdullista tietää, että hän on tietotekniikkataidoiltaan ollut kanssani aika saman tasoinen aiemmin. Ei siis tunnu mahdottomalta, että jatkossa minäkin voisin hyödyntää tekniikkaa opetuksessani yhtä laajasti. Toki se vaatii itseltä tutustumista erilaisiin mahdollisuuksiin ja samalla siihen menee varmasti myös aikaa. Toisaalta se on kuitenkin varmasti sen arvoista, sillä ainakin minä kuuntelin tätä haastattelemaani opettajaa haltioissani siitä, miten monimuotoisia oppitunteja hän saa erilaisten ohjelmien ja sovellusten ansiosta pidettyä ja lisäksi hän vaikutti niistä myös todella innostuneelta. 

Esimerkkejä sivustoista, joita opettaja mainitsi käyttävänsä:

Tampereella vuosittain järjestettävä koulutus, jossa opettaja oli viime vuonna. Sieltä sai kuulemma ihan hyviä ideoita, mutta suurin osa ajasta meni sellaisten opettajien auttamisessa, jotka eivät osanneet käyttää tekniikkalaitteita, kuten ipadia ollenkaan entuudestaan.




6 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoista kuulla, mitä erilaisia sähköisiä oppimateriaaleja ja eri sovelluksia paljon kyseisiä käyttävällä opettajalla on ollut käytössä!

    Olen miettinytkin usein, millaisin pohjatiedoin erilaisille kursseille ja täydennyskoulutukseen hakeudutaan. Pahimmillaan siinä käy juurikin noin, ettei hyvät ohjatiedot omaava henkilö saa kurssista irti juuri mitään. Olisi hyvä, että esimerkiksi iPad olisi jotenkin hallussa jo ennen kurssille hakeutumista, ettei aika kulu turhaan laitteen käytön opiskeluun.

    VastaaPoista
  2. Itselläni tuli mieleen, että todennäköisesti nuorilla opettajilla on paljon matalampi kynnys hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, kun ne ovat koulutuksesta tuoreina mielessä ja varmasti paremmin hallussa, kuin vaikka jo 30 vuotta työssä olleella opettajalla. Kouluissa monesti nuori opettaja saa vastuulleen "tietotekniikkahömpötykset", mikä toisaalta vain vahvistaa sitä, ettei vahempien opettajien tarvitse niitä edes oppia. Toisaalta ymmärrän hyvin se, että jos oletetaan , että uusiin oppimisympäristöihin tutustuminen on kunkin opettajan omalla vastuulla, voi se tuntua haastavalta, jopa mahdottomalta. Koulutuksia pitäisi ehdottomasti olla enemmän, ja mielellään vielä pakollisia ja palkallisia, jotta opettajat niihin menisivät. Miksei esimerkiksi voitaisi hyödyntää opiskelijoita, joilla usein on ideoita ja tietoa ja taitoa käyttää uusia oppimisympäristöjä ja laitteita? Yliopisto ja koulut voisiva toimia enemmän yhteistyössä, sillä opiskelijat oppisivat paljon opettajien kokemuksesta ja toisaalta taas opettajat voisivat saada tuoreita ideoita tai apua teknisiin sovelluksiin yms.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Opiskelijoiden hyödyntäminen opettajien tietotekniikkaopetuksessa olisi todellakin hyvä idea, siitä hyötyisivät kaikki, opiskelijat voisivat saada siitä opintopisteitä ja opettajat käyttökelpoista uutta oppia, ilman maksua!

    VastaaPoista
  5. Harmittavan paljon tuntuu olevan kouluja, joihin on hankittu pelit ja vehkeet, mutta niiden käyttökoulutuksia aletaan pohtia vasta hankintojen jälkeen. Tuntuu, ettei tällöin tekniikasta saada läheskään kaikkea potentiaalia hyödynnettyä, vaikka käyttökelpoisten sovellusten määrä on lähes rajaton, kuten erityisopettajan haastattelustakin välittyy. Hänen käyttämänsä sovellukset kuulostavat erittäin hauskoilta ja varmasti toimivilta lasten kanssa! Itse olin juuri sijaisena koulussa, jossa ipadeihin oli ladattu elokuvien ja trailereiden tekemiseen tarkoitettu sovellus, jonka avulla jokainen koulun oppilas pääsee kevään aikana osallistumaan elokuvan tekoon. Arvatenkin oppilaat olivat enemmän kuin innoissaan tästä.
    Opiskelijoiden käyttö olisi varmasti kaikkia osapuolia hyödyttävä vaihtoehto, vaikkei meidänkään opintoihin kyllä ihan tolkuttomasti ole sisältynyt tekniikkaan ja sovelluksiin tutustumista...

    VastaaPoista
  6. Itsekin koen, että opiskelijoidenkin teknologia-osaaminen on paljolti omasta harrastuneisuudesta kiinni. Mutta mielestäni olisi mielekkäämpää tarjota mahdollisuutta hyödyntää omaa osaamistaan kouluissa, kuin jotenkin väkisin väännetyillä kursseilla, joissa osaamisesta ei ole mitään konkreettista hyötyä ja se jää irralliseksi käytännöstä. Mielekkäintä olisi ehkä, että olisi jonkinlainen opetus tietyn asian käytöstä (esim. ipadit opetuksessa, tai älytaulu) ja sitten sitä pääsisi käytännössä kokeilemaan oppilaiden kanssa. Näin toimittiin esimerkiksi äidinkielen sivuaineessa, jossa hyödynsimme ipadeja opetuksessa normaalikoululla, kun olimme ensin itse saaneet niiden käyttöä harjoitella. Tämä oli paljon mielekkäämpää kuin se, että olisimme kanssaopiskelijoillemme niitä opettaneet,

    VastaaPoista