sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Luento 2: Sähköiset oppimateriaalit oppimisympäristön elementteinä 15.1.2015

Toisella luennolla esiteltiin erilaisia sähköisiä oppimismateriaaleja ja -ympäristöjä. Ryhmässämme tuttuja ja käytettyjä olivat ennestään lähinnä erilaiset oheisaineistot, eli esimerkiksi oppikirjaa täydentävät aineistot, kuten sanomapron sivuilta löytyvät sähköiset oppikirjamateriaalit. Nämä oheismateriaalit ovat usein lähes identtisiä oppikirjan aukeaman kanssa, mutta esimerkiksi kehyskertomus on luettu valmiiksi ja esimerkit on helpommin havainnollistettu. Pohdimmekin, ettätuoko tämänkaltainen oheisaineisto varsinaiseti mitään lisäarvoa opetukseen, paitsi ehkä opettajan työn helpottamisen kannalta. Tällaisissa sähköisissä oppimateraaleissa ei mielestäni juurikaan korostu tiedon luominen, hankinta eikä juurikaan osallistavakaan oppiminen.

Muutoinkin kouluissa tuntuu nimenomaan tiedonhankinta korostuvan ja muut sähköisten oppimateriaalien mahdollisuudet eivät pääse juurikaan esille. Tämä on tietenkin myös opettajasta kiinni, mutta monet sähköiset materiaalit vaatisivat koululta resursseja, joita niillä ei välttämättä ole. Edes videotykki ei ole jokaisen luokan vakiovaruste, vaan osa ryhmästämme oli työskennellyt kouluissa, joissa käytetään edelleen piirtoheittimiä. Lisäksi sähköisten oppimateriaalien käyttö vaatisi opettajien parempaa koulutusta ja tiedotusta siitä, mitä kaikkea on mahdollista koulussa hyödyntää ja miten, sillä ainakin itselleni tämä on monilta osin melko hämärän peitossa. Esimerkiksi tekijänoikeusviidakkoon on helppo eksyä ja erilaisten maksullisten oppimateriaalien kanssa on helppo hämmentyä.

Osa ryhmästämme oli myös kokeillut erilaisten kirjojen lisäksi muunkinlaisia sähköisiä oppimateriaaleja. Itse toteutin erään oppilasryhmän kanssa ipadeille saatavalla Book creator- sovelluksella e-kirjaprojektin. Tämä sovellus soveltui mielestäni erittäin hyvin juuri oppilaiden itsenäiseen tiedonluontiin ja ipadit mahdollistivat samalla myös tiedonhankinnan. E-kirjat oli myös mahdollista jakaa niin, että kaikki pääsivät niitä lukemaan. Book creator- sovellus oli myös todella helppokäyttöinen, kun siinä hieman opasti oppilaita alkuun. Ipadin käyttö puolestaan tuntuu olevan yhä useammalle jo valmiiksi tuttua. Sovelluksen ainoa huono puoli oli sen maksullisuus, mutta myös vastaavia maksuttomiakin sovelluksia saa ipadeille ladattua. Toisaalta tämän oppimateriaalin käyttö vaatii ipadeita, ja niitä ei suinkaan jokaiselt a koululta löydy. Tässäkään tapauksessa oppilaat eivät saaneet omia ipadeita, vaan tehtävää tehtiin pareittain.


 Mielestämme sähköisissä oppimateriaaleissa on paljon mahdollisuuksia, mutta niitä tulee käyttää mielekkäästi. Niiden käytön tulisi tuoda lisäarvoa oppimiselle, eikä niitä tulisi hyödyntää vain sen vuoksi, että se on modernia ja nykyaikaista. Tällainen uusien teknologioiden ja oppimateriaalien käyttö ei tietenkään edellytä vanhojen hylkäämistä, vaan ne voivat tuoda uusia virikkeitä koulumaailmaan ja perinteisiin oppimateriaaleihin. Vanhat menetelmät eivät suinkaan muutu tarpeettomiksi, mutta koulun on tärkeää koittaa pysyä tekniikan kehityksen perässä, jotta se olisi perillä oppilaiden kokemusmaailmasta.

6 kommenttia:

  1. Jep, sähköisten oppimateriaalien käytön pitäisi nimenomaan tuoda jotain uutta oppitunneille verrattuna perinteisiin oppimateriaaleihin, eipä niitä muuten kannattaisi käyttää ja koulujen ym. oppilaitosten panostaa sekä aikaa että rahaa niihin. Paras mahdollinen visiohan olisi, että opettajat tosissaan innostuisivat uusista tavoista opettaa ja tämä innostus siirtyisi myös oppilaille. Välillä vaan tosiaan tuntuu siltä, että uusia oppimateriaaleja käytetään vain koska on "pakko" ja esimerkiksi koulun johtaja edellyttää, että koulu pysyy kehityksessä mukana.

    Uusissa oppimateriaaleissa on potentiaalia ja teknologian osuus tulee varmasti kasvamaan jatkossa. Toivottavasti oppilaitokset huomioivat tämän ja opettajille, jotka eivät ole entuudestaan "teknologia-myönteisiä", tarjotaan innostavia koulutuksia aiheeseen liittyen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja uskon meidän nuorien opettajien olevan keksimääräistä teknologiamyönteisempiä, mutta meiltäkin puuttuu tietoa siitä, mitä uusilla oppimateriaaleilla todellisuudessa voi tehdä!

      Poista
  2. Olisi mielenkiintoista tietää enemmän erilaisista hankkeista, joita kurssin alussa mainittiin. Niitä pöyrii ilmeisen paljon tällä hetkellä kouluissa. Mitä niissä todellisuudessa tehdään? Mitä esimerkiksi iPadilla voi tehdä? Ottaa videoita, kuvia, etisä tietoa, mitä muuta?

    VastaaPoista
  3. Samaa mieltä! Sähköisten oppimateriaalien käytössä niiden mielekkyys ja tarkoitus kaiken perusta. Tuli myös mieleeni, että jos sähköiset oppimateriaalit pian yleistyvät yhä enemmän ja korvaavat lähes kokonaan perinteiset oppikirjat kouluissa, mitä uutta keksitään parinkymmenen vuoden päästä kun sähköiset oppimateriaalit ei olekaan enää in?

    VastaaPoista
  4. Mielestäni myös sähköisiin oppimateriaaleihin liittyy tällä hetkellä se ongelma, että niitä on todella eri tasoisesti käytössä peruskouluissa. Lähes kaikki sähköiset oppimateriaalit ovat maksullisia, ja kun nykyisin kuitenkin vielä pitää ostaa oikeitakin oppikirjoja, ovat sähköiset oppimateriaalit helposti se lisäkulu, josta karsitaan. Itse en myöskään siirtyisi kokonaan sähköisiin materiaaleihin, sillä kirjojenkin käytössä on runsaasti hyviä puolia, ja aina eivät sähköiset oppimateriaalit muuta kuin hankaloita asioita.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista