tag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post3349535817263774830..comments2015-03-19T10:30:57.854-07:00Comments on Oppiva kirahvi: S Phttp://www.blogger.com/profile/01877687406026541558noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-1489139553988527812015-03-13T01:52:32.842-07:002015-03-13T01:52:32.842-07:00Itsekin koen, että opiskelijoidenkin teknologia-os...Itsekin koen, että opiskelijoidenkin teknologia-osaaminen on paljolti omasta harrastuneisuudesta kiinni. Mutta mielestäni olisi mielekkäämpää tarjota mahdollisuutta hyödyntää omaa osaamistaan kouluissa, kuin jotenkin väkisin väännetyillä kursseilla, joissa osaamisesta ei ole mitään konkreettista hyötyä ja se jää irralliseksi käytännöstä. Mielekkäintä olisi ehkä, että olisi jonkinlainen opetus tietyn asian käytöstä (esim. ipadit opetuksessa, tai älytaulu) ja sitten sitä pääsisi käytännössä kokeilemaan oppilaiden kanssa. Näin toimittiin esimerkiksi äidinkielen sivuaineessa, jossa hyödynsimme ipadeja opetuksessa normaalikoululla, kun olimme ensin itse saaneet niiden käyttöä harjoitella. Tämä oli paljon mielekkäämpää kuin se, että olisimme kanssaopiskelijoillemme niitä opettaneet,Mia-Marikahttps://www.blogger.com/profile/05541845620183623152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-79330946185913462242015-03-12T02:00:13.065-07:002015-03-12T02:00:13.065-07:00Harmittavan paljon tuntuu olevan kouluja, joihin o...Harmittavan paljon tuntuu olevan kouluja, joihin on hankittu pelit ja vehkeet, mutta niiden käyttökoulutuksia aletaan pohtia vasta hankintojen jälkeen. Tuntuu, ettei tällöin tekniikasta saada läheskään kaikkea potentiaalia hyödynnettyä, vaikka käyttökelpoisten sovellusten määrä on lähes rajaton, kuten erityisopettajan haastattelustakin välittyy. Hänen käyttämänsä sovellukset kuulostavat erittäin hauskoilta ja varmasti toimivilta lasten kanssa! Itse olin juuri sijaisena koulussa, jossa ipadeihin oli ladattu elokuvien ja trailereiden tekemiseen tarkoitettu sovellus, jonka avulla jokainen koulun oppilas pääsee kevään aikana osallistumaan elokuvan tekoon. Arvatenkin oppilaat olivat enemmän kuin innoissaan tästä. <br />Opiskelijoiden käyttö olisi varmasti kaikkia osapuolia hyödyttävä vaihtoehto, vaikkei meidänkään opintoihin kyllä ihan tolkuttomasti ole sisältynyt tekniikkaan ja sovelluksiin tutustumista...Sara Ulmonenhttps://www.blogger.com/profile/00782543500023846832noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-19433853638124149082015-03-10T00:53:42.230-07:002015-03-10T00:53:42.230-07:00Opiskelijoiden hyödyntäminen opettajien tietotekni...Opiskelijoiden hyödyntäminen opettajien tietotekniikkaopetuksessa olisi todellakin hyvä idea, siitä hyötyisivät kaikki, opiskelijat voisivat saada siitä opintopisteitä ja opettajat käyttökelpoista uutta oppia, ilman maksua!Ullahttps://www.blogger.com/profile/08817884145784424863noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-1800254710490821612015-03-03T11:51:42.857-08:002015-03-03T11:51:42.857-08:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Mia-Marikahttps://www.blogger.com/profile/05541845620183623152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-24859522018703594142015-03-03T11:51:32.128-08:002015-03-03T11:51:32.128-08:00Itselläni tuli mieleen, että todennäköisesti nuori...Itselläni tuli mieleen, että todennäköisesti nuorilla opettajilla on paljon matalampi kynnys hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, kun ne ovat koulutuksesta tuoreina mielessä ja varmasti paremmin hallussa, kuin vaikka jo 30 vuotta työssä olleella opettajalla. Kouluissa monesti nuori opettaja saa vastuulleen "tietotekniikkahömpötykset", mikä toisaalta vain vahvistaa sitä, ettei vahempien opettajien tarvitse niitä edes oppia. Toisaalta ymmärrän hyvin se, että jos oletetaan , että uusiin oppimisympäristöihin tutustuminen on kunkin opettajan omalla vastuulla, voi se tuntua haastavalta, jopa mahdottomalta. Koulutuksia pitäisi ehdottomasti olla enemmän, ja mielellään vielä pakollisia ja palkallisia, jotta opettajat niihin menisivät. Miksei esimerkiksi voitaisi hyödyntää opiskelijoita, joilla usein on ideoita ja tietoa ja taitoa käyttää uusia oppimisympäristöjä ja laitteita? Yliopisto ja koulut voisiva toimia enemmän yhteistyössä, sillä opiskelijat oppisivat paljon opettajien kokemuksesta ja toisaalta taas opettajat voisivat saada tuoreita ideoita tai apua teknisiin sovelluksiin yms.<br />Mia-Marikahttps://www.blogger.com/profile/05541845620183623152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7249459544412438368.post-6153968141382135422015-02-24T04:23:29.759-08:002015-02-24T04:23:29.759-08:00Tosi mielenkiintoista kuulla, mitä erilaisia sähkö...Tosi mielenkiintoista kuulla, mitä erilaisia sähköisiä oppimateriaaleja ja eri sovelluksia paljon kyseisiä käyttävällä opettajalla on ollut käytössä!<br /><br />Olen miettinytkin usein, millaisin pohjatiedoin erilaisille kursseille ja täydennyskoulutukseen hakeudutaan. Pahimmillaan siinä käy juurikin noin, ettei hyvät ohjatiedot omaava henkilö saa kurssista irti juuri mitään. Olisi hyvä, että esimerkiksi iPad olisi jotenkin hallussa jo ennen kurssille hakeutumista, ettei aika kulu turhaan laitteen käytön opiskeluun. S Phttps://www.blogger.com/profile/01877687406026541558noreply@blogger.com